Proses Pembangunan Multimedia
Posted in Proses Pembangunan Multimedia
FASA 1
– PERANCANGAN
Langkah 1 - Pembangunan Konsep
Langkah 1 - Pembangunan Konsep
Setiap projek multimedia menjanakan idea tersendiri. Proses
penjanaan idea adalah berdasarkan beberapa persoalan seperti berikut :
- Bagaimana sesuatu maklumat boleh dipersembahkan dalam bentuk multimedia yang lebih impresif dari segi kualiti grafik dan maklumat terkini ?
- Bagaimana kita boleh mengubah kandungan yang menjurus ke arah keperluan pasaran yang pelbagai ?
- Bagaimana kita boleh mengoptimumkan teknologi terkini ?
- Bagaimana kita boleh menukarkan dari tajuk tunggal ke tajuk bersiri ?
- Bagaimana kita boleh membuat pempakejan semula dan mengubahsuai isi kandungan ?
Langkah 2
– Pernyataan Tujuan
- Setelah pembangunan konsep dibuat, matlamat dan objektif haruslah diperincikan. Matlamat merupakan konsep umum mengenai projek yang dibina manakala objektif adalah pernyataan yang lebih terperinci. Matlamat dan objektif boleh menentukan hala tuju proses pembangunan produk multimedia.
- Pembangunan produksi multimedia merupakan suatu proses kerja berpasukan, maka adalah penting bagi sesuatu objektif yang tetapkan itu memenuhi fokus,
- landasan, peruntukan dan masa yang ditetapkan.
Langkah 3 – Kenalpasti pengguna
Semakin banyak maklumat tentang keupayaan atau kebolehan
pengguna yang diperolehi individu yang akan membangunkan sesebuah perisian multimedia,
maka semakin tepat dan sesuailah sesebuah perisian yang dibangunkan itu
memenuhi keperluan kumpulan sasaran. Para pengguna secara amnya boleh dibahagikan kepada beberapa kategori mengikut
umur, jantina, pendidikan dan sebagainya. Individu yang ingin membangunkan perisian
multimedia perlu menentukan maklumat yang
diperlukan dan bagaimana yang bersesuaian dengan para pengguna.
Langkah 4 – Spesifikasi
Pembangunan Spesifikasi Spesifikasi boleh dirujuk kepada dua aspek
utama iaitu spesifikasi perisian dan jugaspesifikasi perkakasan. Spesifikasi perisian menyenaraikan apa yang
akan dimasukkan ke dalam skrin, termasuk susunan setiap elemen dan fungsi
setiap objek. Selain dari itu, keupayaan sistem komputer dari sudut kepantasan ingatan utama (RAM), ruang storan dan
sebagainya juga perlu ditentukan dari awal bagi memastikan agar perisian yang
dibina mampu dimainkan pada mana-mana
sistem komputer yang dicadangkan tanpa sebarang masalah.
Langkah 5 – Papan Cerita
Papan Cerita dan Navigasi Pembinaan pembangunan perisian
banyak meniru corak pembangunan filem,termasuk penggunaan papan cerita. Papan
cerita atau ‘storyboard’ mewakili paparan setiap skrin dan cara mana skrin
dihubungkan antara satu sama lain. Papan cerita bertujuan :
- · penetapan gambaran kasar projek
- · sebagai panduan kepadan pembangun program
- · memberi gambaran bagaimana setiap skrin dihubungkan
- · memberi gambaran bagaimana setiap objek berfungsi.
Fasa 2 – Penyediaan
Langkah 6 – Isi Kandungan
Pembangunan Kandungan Dalam fasa pembangunan perisian, proses kerja berubah dari merancang dan mereka bentuk kepada proses pembangunan perisian. Ianya mempunyai dua langkah utama iaitu langkah pembinaan isi kandungan dan langkah mengarang atau mengaturcara tajuk. Spesifikasi perisian meliputi sebarang skrip yang akan digunakan bagi menggambarkan isi kandungan sesebuah perisian multimedia. Terdapat banyak perkara mengenai isi kandungan yang perlu diberi perhatian, antaranya:
Pembangunan Kandungan Dalam fasa pembangunan perisian, proses kerja berubah dari merancang dan mereka bentuk kepada proses pembangunan perisian. Ianya mempunyai dua langkah utama iaitu langkah pembinaan isi kandungan dan langkah mengarang atau mengaturcara tajuk. Spesifikasi perisian meliputi sebarang skrip yang akan digunakan bagi menggambarkan isi kandungan sesebuah perisian multimedia. Terdapat banyak perkara mengenai isi kandungan yang perlu diberi perhatian, antaranya:
- · Tahap kualiti isi kandungan
- · Bagaimana isi kandungan dijana
- · Siapa yang bertanggung jawab dalam mendapatkan hakcipta
- · Bagaimana isi kandungan disimpan dan didokumentasikan
Langkah 7 - Pengarangan
Proses mengarang atau mengaturcara akan menjadi lebih mudah
sekiranya proses membina spesifikasi dan papan cerita telah disiapkan dengan
sempurna semasa proses perancangan. Proses pengarangan melibatkan
pemilihan imej, bagi latar belakang, jenis teks, mengimbas beberapa grafik,
mengimpot video, audio dan sebagainya.
Proses penulisan skrip dianggap sebagai titik fokus yang bertujuan untuk
menetapkan fungsi di dalam spesifikasi yang ditentukan. Proses ini merangkumi pemeriksaan keatas input pengguna dari
papan kekunci, kemampuan mencapai peranti luaran seperti CD Video,
mengenalpasti konfigurasi sistem main semula
dan menwujudkan program installasi untuk memulakan sesuatu aplikasi atau
program.
Antara perisian pengarangan dan pengaturcaraan
yang menyediakan kemudahan membangunkan produksi multimedia ialah seperti
Microsoft Visual Basic, C++, Macromedia Authorware, Macromedia Director,
Toolbook dan sebagainya. Seseorang
pembangun program adalah digalakkan dapat bekerjasama dengan pereka antaramuka
dan penulis isi kandungan supaya spesifikasi yang dirancang dapat memenuhi semua kriteria.
Fasa 3 – Pengujian
Langkah 8 – Pengujian
Fasa ini merujuk kepada proses menguji dan menilai perisian
yang terhasil agar menepati kehendak yang telah ditetapkan. Perisian yang telah
selesai diuji dan dinilai dijangka akan berkualiti serta memenuhi
kehendak pengguna sebenar apabila ianya digunakan oleh kumpulan pengguna
sasaran tersebut. Walaupun proses pengujian
diletakkan sebagai langkah terakhir, namun proses ini merupakan suatu proses
berterusan. Melalui fasa pembentukan tajuk, adalah mustahak untuk menguji rekabentuk dan fungsi yang digunakan.
Pengujian boleh dimulakan dari awal lagi iaitu dalam peringkat pembinaan
konsep. Menguji sesuatu perisian multimedia
melibatkan proses memastikan sama ada fungsi yang dipilih bertindak balas
mengikut spesifikasi yang telah ditetapkan dan boleh menjawab beberapa soalan seperti berikut:
- · Adakah dengan mengklik setiap butang atau objek pada skrin akan menghasilkan tindakbalas yang bersesuaian ?
- · Boleh animasi, bunyi dan klip video dikawal oleh pengguna?
- · Adakah grafik, teks dan lain-lain elemen terhasil dan diletakkan di lokasi yang betul ?
0 comments:
Share your comment here!!
Note: only a member of this blog may post a comment.